24 January 2013

Mati itu Pasti

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 ASSLAMUALAIKUM W.B.T


Bersempana dengan hari memperingati kelahiran junjungan kita Muhammad S.A.W, semoga kita lebih mencintai dan berselawat banyak-banyak.. 



Pada hari ni, dapat satu berita dari kawan sekolah menengah yang kawan kami (laila maisarah) telah kehilangan suaminya buat selama-lamanya.. innalillahiwainnailaihirajiun..alfatihah untuk suami beliau.

Usia perkahwinan mereka baru sebulan lebih.. Rasa macam baru je melihat gambar pernikahan mereka, gambar honeymoon mereka......
masyaAllah, sungguh berat ujianMu buat kawanku ini.. Hanya orang2 terpilih dan betul2 tabah sahaja akan  diuji sebegini.. semoga kawanku ini kuat, tabah  dan sabar atas ujian yang beliau hadapi.. insyaAllah, ada sesuatu yang lebih baik Allah nak bagi kat kamu...Allah tidak akan menzalimi hambaNya.. Kamu diuji kerana kamu mampu.. semoga kamu kuat ye sahabatku..

Rasulullah SAW menyebut di dalam hadisnya yang bermaksud :
Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
(Riwayat Imam Tirmizi)



Tersentap seketika..
Ya Allah, sungguh kami hanya hambamu.. Sungguh, ajal , maut semua x dapat dijangka.. Yang bernyawa tidak kira manusia atau haiwan serta makhluk lainnya pasti akan mati kerana kematian itu pasti, masa dan tempatnya juga telah ditetapkan.. Tidak terlewat atau tercepat walaupun sesaat.. tidak mengira usia ataupun sebab kerana semua telah ditentukan yang Maha Pencipta.. Dia yang menciptakan kita, dan Dia juga berhak mengambil nyawa yang kita pinjam ni untuk kehidupan didunia yang sementara... Allahu Allah.. 


"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu, sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Ali-Imran: 185)

wallahu a'lam.. 
sekian

No comments:

like