16 February 2012

Pedulikah kita??

Syria, Syria & Syria - Mereka saudara kita.

Bismillah, coretan ringkas ini saya kongsikan bersama.

(1.) Ada yang bertanya, apakah sebenarnya yang berlaku di bumi Syria? - Tiba-tiba heboh sahaja. Ketahuilah, apa yang berlaku ini bukan baru seminggu dua, tetapi sudah berbulan-bulan.



Bashar al-Assad. Susuk tubuh yang menjadi "master mind" kepada apa yang berlaku di Syria kini.

(2.) Sudah lama saya tidak berkongsi tentang isu semasa dan global. Untuk menulisnya, memerlukan masa, kajian, pemerhatian dan maklumat yang berfakta dan sahih. Justeru, dalam memahami dan cakna dalam isu apa yang berlaku di Syria ini - kita harus ambil tahu suatu perkara yang utama. Kenali, rejim yang sedang memerintah Syria sekarang iaitu, Bashar al- Asad.

(3.) Kenali, mengkaji, membaca dan layari internet ini untuk mengambil tahu tentang siapakah pemerintah Syria ini. Keturunannya, sikapnya, kehidupannya dan kezaliman-kezaliman yang beliau lakukan. Dan - selidiki jua siapakah sekutunya.

(4.) Bashar al- Assad, adalah individu yang akan menjejaki rejim diktator yang telah tumbang, tewas dan dikalahkan oleh rakyat mereka sendiri. Husni Mubarak, Ben Ali, Muammar Gaddafi dan lain-lain telah tercatat sejarah hitam dalam revolusi kebangkitan rakyat era baru ini. Kita nantikan episod-episod seterusnya.

(5.) Jika, sahabat pembaca ingin berkongsikan maklumat, video, gambar-gambar serta apa jua yang berkaitan tentang isu Syria - saya alu-alukan. Sama-sama kita sebarkan untuk membantu saudara-saudara kita di sana. Sekiranya, diberikan kesempatan saya akan kongsikan untuk makluman sesama kita.

Selamatkan Syria, tanggungjawab kita bersama!

No comments:

like